Hirdetés

Miután Karácsony Gergely pukkadásig tömte a budapesti Városházát Gyurcsány embereivel, egy antipolihisztor magabiztos hozzá nem értésével fogott neki elrontani a főváros eddigi szervezését.

A Fővárosi Közgyűlés elé ősszel terjesztendő, most vitára indított javaslata az autósok üldözésével ér fel.

Ennek érdekében Karácsony Gergely, amint az a Fővárosi Önkormányzat honlapján megtekinthető, előterjesztett egy javaslatot, amiben Karácsony Gergely felkéri Karácsony Gergelyt, hogy dolgozzon ki egy úgynevezett közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási tervet, amivel reményei szerint nullára csökkenti a súlyos sérüléssel járó és különösen a halálos közlekedési balesetek számát. E szép, ambiciózus célhoz akár az örök életet, a világbékét és az ingyensört is hozzácsaphatnánk, minden bizonnyal tömegek állnának mellé.

Korábban írtuk

A nemes törekvést úgy szándékozik elérni a Karácsony által felkért Karácsony, hogy egyéb csökkentések és machinálások mellett a „fő- és gyűjtőút-hálózati szerepkört betöltő útvonalak” esetében óránként 50 kilométeres sebességhatárt állapítanának meg, ideértve a jelenleg 70 kilométer per órás sebességgel járható utakat is.

Fotó: MTI/Kovács Tamás

Az ötlethez, amit szignált még két főosztályvezető, két osztályvezető, egy irodavezető, egy fő-, valamint egy aljegyző is, egy halaszthatatlansági indoklást is mellékeltek. Ebben a Főpolgármesteri Hivatal Főpolgármesteri Irodája felkéri a főpolgármestert, hogy mivel a koronavírus-járvány miatt kihirdetett veszélyhelyzetben a Fővárosi Közgyűlés feladat- és hatáskörét a főpolgármester gyakorolja, a javaslatban foglaltakról egymaga döntsön, mert a határozathozatal nem halasztható el a veszélyhelyzet végéig. Karácsony stábja tehát arra biztatja Karácsonyt, hogy a veszélyhelyzet mögé bújva éljen vissza rendkívüli jogkörével. Az általános közfelháborodás hatására aztán Karácsony enyhített harcos retorikáján, ekkor került képbe a fél évig tartó egyeztetési folyamat – de a sebességkorlátozás fenntartásában egyelőre tántoríthatatlannak tűnik.

A tervezet értelmében tehát búcsút mondhatnánk a főváros közlekedésében létfontosságú gyorsforgalmi utaknak, amelyek eddig épp azért léteztek, hogy nevüknek megfelelően a forgalmat gyorsan levezessék. Viszlát tehát, Ferihegyi út, agyő, csepeli gerincút, Isten veled, Szentendrei út, szevasztok, autópálya-ki- és bevezetők, következhet az idegtépő döcögés.

Mivel jár ez? Környezetvédelmi szempontból nagyobb légszennyezéssel, hiszen ugyanannyi autó hosszabb idő alatt tesz meg egységnyi távolságot. Gazdasági szempontból pluszköltségeket jelent a cégeknek, és ezáltal vélhetően a fogyasztóknak is, hiszen a szállítmányok hosszabb idő alatt jutnak célba. Baleseti szempontból ellenben semmi értelme, hiszen a karambolokat eddig sem a magasabb sebességhatárok idézték elő, hanem éppen azok be nem tartása.

–  Minden fűnyíróelvű intézkedés helytelen. A szakemberek olyan útszakaszokon engedték meg a magasabb sebességet, ahol a körülmények lehetővé tették – reagált az előterjesztésre a Magyar Autóklub jogi bizottságának vezetője az Info­Rádióban. Kovács Kázmér ügyvéd szerint e szakaszok baleseti statisztikája azt igazolja, hogy semmi szükség az 50 kilométeres korlátozásra.

A Fidesz–KDNP budapesti frakcióvezetője szerint példátlan, hogy Karácsony a járvány által okozott gazdasági károk enyhítése helyett a Fővárosi Közgyűlés nélkül akar dönteni az előterjesztett javaslatról. Mint Láng Zsolt közleményében leszögezte, hatástanulmányokat és szakértői állásfoglalásokat vár a főpolgármestertől.

Vitézy Dávid szerint is tévút Karácsony ötlete. A Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója a közrádióban kifejtette: úgy véli, csak a kerületekkel egyeztetve, az egyes helyszínek speciális adottságait figyelembe véve, „utcáról utcára” szabad ilyen kérdésben dönteni. Hangsúlyozta, hogy bizonyos szakaszokon súlyos hiba lenne 70-ről 50 kilométer per órára csökkenteni a sebességet.

Normális esetben az egyes részérdekeket közelíteni kell egymáshoz, minden érintett számára hasznos kompromisszumokkal oldva meg a közlekedésszervezést. Az osztályharcos logikájú klímahisztéria azonban az autósokat is eltakarítandó ellenségnek minősíti, miközben nem vesz tudomást például a közlekedés más résztvevőire tekintettel nem lévő, egyszerűen biciklibolsevizmusként azonosítható – és hangsúlyozottan nem a biciklisek összességét jellemző – életforma folyamatos, kérkedő szabályszegéséről.

Ha Karácsony és csapata bigott autóellenessége rendszerré válik, borítékolható a forgalom feltorlódása, a sűrűsödő dugók, ennek következtében a növekvő légszennyezés és persze az állandó bosszúság. Budapest ennél jobbat érdemelne.