Hirdetés

Karácsony Gergely főpolgármester hadat üzent a fővárosnak. Első pillantásra úgy tűnhet, hogy sikerült győzelemre vinnie a zöldgondolatot Budapesten. E győzelem totális vesztesei azonban az autósok, a kiskereskedők, a szolgáltatók lettek. Vagyis mindenki, aki közlekedik, lakást újít fel, vásárol vagy éppen a mentősök segítségére szorul.

A nagy zöld menetelés első lépéseit a főpolgármester a Covid-járvány alatt tette meg, arra hivatkozva, hogy sokan tartanak a tömegközlekedési eszközökön összezsúfolódott emberek közelségétől, ezért a vállalkozó kedvűek számára biztonságossá kell tenni a kerékpáros közlekedést. Az akkor ideiglenesnek mondott biciklisávok felfestése azonban felemásra sikerült, mert nem a mellékutcákban adtak teret a kerékpárforgalomnak, inkább az amúgy is zsúfolt főútvonalakon vettek el egy-egy sávot az autósoktól, állandósítva a dugókat. Ráadásul számos helyen eléggé ötletszerűre sikerültek a felfestések: elkezdődött a sáv, majd abbamaradt, megzavarva nemcsak az autósokat, de a bicikliseket is, ezzel a módszerrel összeugrasztva a két közlekedő csoportot.

Az autósok persze letérhettek a mellékutcákba, ha nem akartak megőszülni az időrabló ácsorgásban. Idővel azonban ezekben is kialakultak a kezelhetetlen dugók, elviselhetetlenül telepöfögve az ott lakóknak a levegőt.

Fotó: képernyőkép

A Budapesti Közlekedési Központ vezetői ezzel azonban még nem fogytak ki a fővárosi közlekedés átszervezését célzó ötletekből. A pesti oldalon például megnehezítették, hogy az autósok akadályok nélkül feljussanak hidakra és gyorsan átkelhessenek Budára. Különösen a Dél-Pesten élők kényszerültek komoly kerülőkre, hiszen nem csak a Lánchíd volt lezárva a felújítás miatt, a Szabadság hídra is csak nagy vargabetűkkel juthattak fel.

Korábban írtuk

A belváros felé terelt autófolyam persze tiltakozást váltott ki a benzingőzbe fojtott belső kerületek lakói körében. Válaszul 2020-ban meghirdethették a forgalomcsillapítást szolgáló mintaprojekteket. Mondhatni, megoldást kínáltak a saját maguk által gerjesztett problémákra.

A megoldás azonban ezúttal is felemás eredményeket hozott. Az ötletszerűen egyirányúsított utcák, a forgalom elől átgondolatlanul elzárt útszakaszok miatt átjárhatatlan lett Terézváros, Belváros-Lipótváros, majd lassan minden belső kerület. Napjainkra pedig turbófokozatra kapcsolt Józsefváros forgalomcsillapító buzgalma is. Nem csupán teleszórták a mellékutcákat virágok nélküli virágágyakkal, lassítva a forgalmat és hatékonyan csökkentve a parkolóhelyet. De abban is segítségére voltak a fővárosi önkormányzatnak, hogy helyet találjanak a zöld oszlopoknak, amelyek az Üllői és a Váci út lekarózása után megmaradtak. Itt újszerűen az úttest közepére szúrták le őket például a Teleki téren vagy a 99-es busz vonalán. Ezzel aztán végképp balesetveszélyessé tették a közlekedést, éppen úgy, mint a telekarózott főútvonalakon. A BKK pedig megfogalmazhatta győzelmi jelentését arról, hogy lassan sikerül teljesen kiszorítani az átmenő forgalmat Budapest belső kerületeiből…

Fotó: demokrata.hu / TV2 Tények (képernyőfotó)

A közlekedés úgynevezett zöldítése ellen nem csak az autós szervezetek tiltakoztak. A mentősök jelezték: a kihelyezett oszlopok miatt nem tudnak időben eljutni a segítségükre szoruló betegekhez. És tiltakoztak a szakmai szervezetek: a gáz- és vízvezeték-szerelők, a szobafestők, mert nem tudnak megállni a kuncsaftok háza előtt, vagy ha mégis találnak parkolóhelyet, akkor csillagászati árat kell fizetniük érte. De tiltakoztak a pékek és a fűszeresek, a telefonárusok és a ruhaüzletek is, mert ellehetetlenült az áruszállítás. A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara közleménye fogalmazott a leginkább egyértelműen. Mint írták, a karácsonyi zöld közlekedéspolitika nemcsak a légszennyezettséget fokozza, csapást mér Budapest gazdaságára is.

Ám Karácsony mind dühödtebben harcol a főváros ellen. Nem érdeklik a kis üzletek örökre lehúzott rolói, hiszen vásárolni a plázákban is lehet. Nem érdekli, hogy lassan nemcsak közlekedni, élni is egyre nehezebb Budapesten. Büszkén kihúzza magát, amiért sikerült győzelemre vinnie a pusztító zöldideológiát, és újra ringbe száll a főpolgármesteri székért. Tudja: ha még öt évet kap, azzal megkoronázhatja művét: végképp szegénységbe, mocsokba, káoszba süllyesztheti Budapestet, miközben az LMBTQ-zászló mellé kitűzheti majd a zöldideológia lobogóját is.