Jelenlegi hely

Sorosnak falaz a Washington Post

RIGHTSIDENEWS

Az amerikai jobboldali hír- és véleményportál szerkesztőségi állásfoglalásban igen keményen ment neki a Washington Post azon, szombaton megjelent cikkének, amelyről itt számoltunk be.  


Fotó: ShutterStock.com, illusztráció

Az írás szerzője, a Washington Post (WP) berlini tudósítói irodájának vezetője, Griff Witte ezzel a címmel írta meg hosszú cikkét: „A korábban még marginális Soros összeesküvés-elmélet központi helyet kapott a magyarországi választásokon”. 

A portál szerkesztői elsősorban azt vetik a WP cikkírójának szemére, hogy minden bizonyíték ellenére tagadja Soros beavatkozását a politikába és azt összeesküvés-elméletnek nevezi. Egyetlen szóval sem említi azokat a dokumentumokat, amelyek maga Soros Nyílt Társadalom Alapítványából kerültek elő, és amelyeket a DCLeaks.com hozott nyilvánosságra. 

A dokumentumok egyikének címe „A Nyílt Társadalom Alapítványok – Nemzetközi Migrációs Kezdeményezés”, ez pedig azt részletezi, hogy az alapítvány közvetlenül is befolyásolni tudja az európai kormányok bevándorláspolitikáját úgy, hogy együttműködik más migrációs aktivistacsoportokkal, amelyeket a cikk fel is sorol. 

Ezután rátér arra a dokumentumra, amely bemutatja, kik a Nyílt Társadalom Alapítvány szoros értelemben vett szövetségesei az Európai Parlamentben (EP). 
A 127 oldalas dokumentum – mint erről a hazai jobboldali sajtó részletesen beszámolt – 226 olyan európai parlamenti képviselőt sorol fel, akiktől várható, hogy a Nyílt Társadalom Alapítványt támogatják - vagyis az Európai Parlament csaknem harmada Soros „megbízható szövetségese”. 

Ezután bemutat néhány magyarországi Soros-szövetséges EP-képviselőt, Meszerics Tamással kezdve, aki az egykori SZDSZ tagja, majd az LMP alapítótagja volt. Tagja az Európai Demokrácia Alapítvány elnökségi tanácsának, amelynek egyik társszervezete Soros Nyílt Társadalom Alapítványa. Meszerics a Soros által alapított CEU-n politológiát tanít és egyik előadássorozatának a címe „Demokrácia a válság és átmenet között: normatív és intézményes távlatok”. 

Ezután rátér Niedermüller Péterre, a DK alelnökére, és miután a szerző leírja funkcióit, azt találja személyére vonatkozóan a legjellemzőbbnek, hogy érvek híján minden Soros elleni támadást antiszemitának címkéz. 

A WP cikkírója ahelyett, hogy bármilyen információval szolgálna arról, milyen befolyása van Sorosnak az Európai Parlamentre, egyoldalúan és „ténymentesen” szedi össze a politikai fecsegés különféle elemeit azért, hogy támadja a magyar kormányt és ezzel befolyásolja az olvasót. 

A cikkben Witte különféle, Soros-barát csoportok nyilatkozatait is idézi, hogy saját érvelését erősítse. Csakhogy - ismét haszonelvűen - kifelejti azokat a tényeket, amelyek azt mutatják, miként kapcsolódnak a különféle szervezetek Soroshoz és alapítványához. 

Így idézi Pardavi Mártát, a Magyar Helsinki Bizottság (MHB) társelnökét, de azt nem írja, hogy Pardavinak milyen kapcsolata van Sorossal, és hogy a bizottság költségvetésének 34 százalékát kapja a Nyílt Társadalom Alapítványtól. 2015 és 2016 között az MHB négy – összesen 1.434.732 dollár értékű – támogatást kapott a Nyílt Társadalom Alapítványtól. Az MHB két társelnökének, Kádár Andrásnak és Pardavi Mártának szoros kapcsolata van Sorossal és alapítványaival, és 2012-ben Kádár a CEU-n tanított. 

Soros ezen általa alapított budapesti egyetemnek a Tiszteletbeli Elnöki Testületének tagja, ahol ott ül még Alexander Soros, George Pataki, New York állam volt kormányzója és Richard C. Blum, Dianne Feinstein amerikai szenátor férje. 

A WP-cikket bíráló szerkesztők ezután alaposan részletezik a két MHB-társelnök egyéb funkcióit és tevékenységét, beleértve Pardavi Mártának a Nyílt Társadalom Alapítvány angol nyelvű portálján a migrációról megjelent cikkeit. Szintén megemlítik az MHB egyéb olyan tagjait, akik ugyancsak kapcsolatban állnak Sorossal, így Vig Dávidot és Gyulai Gábort. 

Kitér még arra is, hogy Kováts András, a Menedék Egyesület igazgatója ugyancsak kap anyagi támogatást Soros Nyílt Társadalom Alapítványától. Ez 2015 és 2016 között csaknem százezer dollár volt. Míg Witte ezt nem említi, azt viszont igen, hogy Kováts arra panaszkodik:  gyakran kap fenyegetést az Orbán-kormány migránsokkal kapcsolatos politikája kapcsán. 

Witte cikke végén pedig az olvasható, hogy írásához Sáling Gergő járult hozzá. Ez azért fontos, mert Sáling Gergő a Direkt36 egyik alapítója és szerkesztője. A Direkt36 hat szervezetet sorol fel, amely segíti „újságírói” munkájukat - ezek egyike a Nyílt Társadalom Alapítvány. 

A felsoroltak közé tartozik a Globális Tényfeltáró Újságírás Hálózat (Global Investigative Journalism network – GIJN), amely komoly támogatást kap a Nyílt Társadalom Alapítványoktól. Ahogyan az ott felsorolt Szervezett Bűnözés és Korrupciós Újságírói Projekt (OCCRP) is élvezi támogatását. 

A Washington Post azzal, hogy számos Soroshoz kötődő személy és szervezet kijelentéseit idézi anélkül, hogy egy szóval is megemlítené kapcsolódásaikat, szándékosan vezeti félre az olvasóit.

Tény, hogy nem is cikkről, hanem propagandáról van szó. 

Az írás utolsó mondata: 
“E cikk publikálásával a Washington Post mottója, miszerint a demokrácia a sötétben meghal, nagyon igaznak hangzik – azonban éppen a Washington Post az, amely felelős a gyilkosságért”.

Lovas István