Fotó: MTI/CEU/Végel Dániel (archív, szerk.)
Hirdetés

„Ahogy arról már beszámoltunk, Soros György milliárdos befektető a 2017 júniusi brit választások óta 400 ezer brit fontot (kb. 140 millió Ft) költött a Brexit-ellenes kampányra, célja a folyamat megakadályozása és egy új választás kiírása” – írja a Tűzfalcsoport.

A tényfeltáró blog hozzáteszi: a kampány vezetője a rendelkezésre álló információk szerint a korábban ENSZ-főtitkárhelyettesként is dolgozó Mark Malloch Brown korábbi miniszter volt. Az egykori munkáspárti politikus Brown a kilencvenes évek elején a Refugees Internationalnél is tevékenykedett, amely a Soros Bosznia Tanácsadó Bizottság részeként működött (1993–94).

A Tűzfalcsoport azt írja: Soros, akit világszerte arról ismernek, hogy „az az ember, aki tönkretette Anglia bankjait”, megközelítőleg hárommillió fontot fektet bele alapítványával egyetemben a Brexit-ellenes kampányba. Soros Nyílt Társadalom Alapítványa, New York-i székhellyel, számos EU-melletti csoportnak küldött anyagi támogatást, így a Best for Britain csoportnak is.

A Best for Britain egy olyan weboldalt készített, ami elmagyarázza az embereknek, hogyan kell taktikai úton szavazni az EU-ban maradást támogató jelöltekre. Ami pedig sikeres eredmény esetén megsemmisítené Boris Johnson többségi reményét. Alapvetően a fejlesztés mögött olyan pártok állnak, mint a liberális demokraták és a zöldek, amelyek aláírtak egy megállapodást Unite to Remain néven, és ennek keretében készítették el az előbb említett weboldalt.

A Tűzfalcsoport emlékeztet: a magyarországi születésű Soros Györgynek 1992-ben jelentősen gyarapodott a vagyona a fekete szerdai eseményeknek köszönhetően. Soros elmondása szerint mély szeretete Anglia iránt arra készteti, hogy egy olyan tragikus hiba ellen kampányoljon, mint a Brexit.

Nemrégiben elmondta, hogy a Brexit-ellenes tevékenységekhez nyújtott pénzeszközeit „nem partizán- vagy választási célokra használták fel. A brit közvélemény oktatására használták fel.„

A Tűzfalcsoport szerint 2017 óta a BfB 2,7 millió fontot kapott a Nyílt Társadalom Alapítványtól. Az alapítvány egy irodaházat oszt meg a Westminsterben más Brexit-ellenes szervezetekkel, köztük az Open Britain és az Európa Mozgalommal. A Facebooknak nagy szerepe van a választási kampány során, ezért a BfB a hirdetésekre 613 ezer fontot fordított 2018 októbere óta.

A BfB taktikai szavazási alkalmazása, a GetVoting.org azt jósolja, ha a brit választók 30 százaléka taktikusan szavaz, akkor megakadályozzák, hogy a konzervatívok többséget szerezzenek az Egyesült Királyság alsóházában. A Unite to Remain csoport vezetője, Heidi Allen véleménye szerint 60-ból 44 helyen esélyesek a győzelemre, ha a taktikai szavazást alkalmazzák.

Ms Allen azt mondta, hogy „a modern brit politikai életben példa nélküli az ilyen jellegű megállapodás”.

Andrew Percy – aki 2010 óta az Egyesült Királyság parlamentjének konzervatív párti tagja – felszólította a választási bizottságot, hogy sürgősen vizsgálja meg, megsértették-e a szabályokat.

„A szabályok világosak: ilyen mértékű külföldi adományokat nem lehet választási kampányra költeni” – fogalmazott.