Magyarországon ott tartunk, hogy a kormány május elsejével gyakorlatilag statáriumot hirdetett ki a kezelhetetlenné vált közlekedési bűnözés visszaszorítására. Meghirdették az objektív felelősség elvét, magasra emelték a szabálysértések bírságát, és rengeteg figyelőkamerát helyeztek ki. A közvéleményt arról tájékoztatták, hogy aki például Budapestről Bécsbe a szokásos óránkénti 200 kilométeres sebességgel kíván autózni, arról a mostani négy ellenőrző pont mindegyikén készül egy 150 ezer forintos felvétel, ami összesen 600 ezer forint büntetés lesz. A hírről több minden jut az ember eszébe. Először is Demszky Gábor autójának műszerfalán a cetli. Demszky főpolgármester úr magas beosztására és nagy fontosságára való tekintettel minden bizonnyal ingyen kapta meg a rendőrségtől a titkos listát, hogy hol vannak a traffipaxok, de ismerve a rendőrség erkölcsi állapotát, nem nehéz kikövetkeztetni, hogy néhány százezer forintért már ma is kapható egy tuti lista a feketepiacon, mert nehogy már a nyomulósok ne tudjanak nyomulni. Ugye, drága főpolgármester úr?

Másfelől az objektív felelősség intézményének bevezetésével a kormány hadat üzent saját népe ellen, ugyanis jogi és morális értelemben ez a dolog értelmezhetetlen. Vegyünk egy átlagos magyar családot, ahol a családnak egy autója van, de a nagyszülők, a szülők és a gyerekek is rendelkeznek jogosítvánnyal. Ma már az autó nem rendkívüli érték, ezért olykor kölcsön is adják valakinek. Most akkor úgy lesz, hogy bárki hajtson vele gyorsan, parkoljon tilosban, vezessen vele szabálytalanul, az autó tulajdonosát húzósan megbüntetik, kivéve, ha a szabálytalankodó két hiteles tanú által aláírt okirattal bizonyítja, hogy ő volt a bűnös, és ő szeretné elnyerni a büntetést? Ez még viccnek is rossz.

Erre az őrült intézményre a kényszer vitte rá a kormányzatot. Az emberek egy el nem hanyagolható része az autópályákon úgy vezet, mint az állat, ledudálja, leszorítja az útjából az előtte szabályosan haladót, s ha az illető nem elég gyorsan menekül félre, akár jobbról is megelőzi, a városi közlekedésben természetes elv a nyomulás, a másik elé furakodás, a terepjárósok gátlástalanul rodeóznak a védett erdei utakon és így tovább.

És most vége. A nyomulós bunkó május elsejétől elkezd fizetni. Nem kicsit, sokat. A rendőrség úgy számol, hogy évente kétmillió szabálysértést bírálnak majd el az objektív felelősség elve alapján, ami a legkisebb, harmincezer forintos bírsággal számolva 60 milliárd forint bevételt hoz nekik. De több lesz, mert az üzletbe bevonni tervezik a magán fejvadászokat, akik államilag hitelesített sebességmérőkkel – jutalékért – vadásznak majd gyorshajtó embertársaikra… Nem kell túl élénk fantázia, csak átlagos hely- és emberismeret, hogy belássuk, a korrupció soha nem látott mértékű elburjánzása fenyegeti a társadalmat. Ez már tényleg a vég.

Bencsik András