SAJTÓKLUB – Erdélyi hirdetések
„Eladó Doxa karóra és egy Trabant-szélvédő”.
Hirdetés a kolozsvári Krónikában…
Már második hete tartja magát.
Nincsen vevő a Doxára…
No és aztán mikori lehet az a Doxa?
Vajon még a nagyapa hordta a Nagy Háborúban? Aztán orosz fogságba esvén már semmije sem volt, semmije sem maradt, csak az az óra… Elcserélt mindent kenyérért, cigarettáért – de a Doxát nem adta. A Doxát elrejtette. Hogy odakösse valami az élethez, a múlthoz, a reménységhez, a talán már nem is létező jövőhöz.
S a Doxa aztán a fiúra, onnan az unokára szállt.
S az unoka földobta most, együtt a Trabant-szélvédővel.
Miért van az, hogy meneküléskor, válságban, életveszélyben, kilátástalanságok idején mindig bekerülnek a hirtelenjében összekapkodott, „csak a legszükségesebb dolgokat” tartalmazó csomagokba a legfeleslegesebb kacatok… A nagyapa megsárgult, régi fényképe, egy szerelmes levél, a gyerek hajtincse – és a Doxa…
Mert ha ezek bekerülnek, akkor még van jövő. Van remény.
Amikor a Doxa hirdetés tárgyát képezi, akkor már csak a holnapi nap van…
* * *
„Eladó három kanca, öt malac, tizenkét borvizes láda, két használt cseh síbakancs és egy jó minőségű vibrátor.”
Hirdetés a Heti Hirdetőben, Székelyföld legnagyobb hirdetési újságjában…
Ez egy izgalmas kis élet lenyomata.
Felesleges tehát a három kanca és az öt malac.
S ugyan vajon miért lehet felesleges az ilyesmi? Mondjuk azért, mert kitelepül a család. A ház már eladva, az új tulajdonos pedig nem óhajt a jószággal bajlódni.
Abba bele se gondoljunk, vajon ki lehet az új tulajdonos…
Néz a három kanca meg az öt malac, érzik, új helyre kell menniük.
Néz a tizenkét bórvizes láda is, bár a bórvizes ládák nézése távolról sem olyan kifejező, mint a kancáké meg a malacoké – de azért néznek, elvitathatatlan joguk ez őnekik.
No de mit csinál a vibrátor?
Ez az igazán kínzó kérdés ebben a kis történetben. No és persze az, hogy aki végleg elmegy, vajon miért tagadja ki, miért hagyja hátra hűtlenül szegény vibrátorát?
Különösen ebben az esetben, amikor az a szerencsés helyzet állott elő, hogy a vibrátor nem holmi elöregedett, vacak vénasszony, hanem egy jó minőségű menyecske…
* * *
„Xy Kft. elhunyt szerettei részére bér-virágkihordást vállal a temetőbe”.
Hirdetés a Marosvásárhelyi Népújságban…
Uramistenem…
Mikor elmentek, folyvást hazajártak. Ha csak kicsike idő akadt, szaladtak az itthon maradottakhoz. Szülőkhöz, nagyszülőkhöz, barátokhoz.
S mindig akadt egy kicsike idő.
Mert hát kicsike idő mindig arra van, amire szükséges, hogy legyen.
Később mégis ritkultak a látogatások.
Hát ugye, megszületett „kint, Magyarba” a gyerek, komolyra fordult a munka, a pénzkeresés nyűge s nyilai fölsértették az összetartozás érzését, parancsát, hitét.
Látogatás helyett megszaporodtak a telefonok.
De legalább a telefonok rendszeresen érkeztek.
– Hát hogyan vagytok, mi jól, s boldogulunk s lassacskán s talán majd a jövő héten… odahaza meg egyre nagyobb csöndek nőttek a telefon kattanása után.
Aztán jött a hír…
Előbb a nagyapa ment el. Valamiért a férfiak szokása feladni hamarabb az egészet.
A temetésen ott volt mindenki, asszonyi zokogás és konok férfikönnyek közepette született a fogadalom, hogy eztán ismét úgy lesz minden, mint régen, „jövünk, megint jövünk, rendszeresen, s ti is jöttök ki s együtt leszünk s jó lesz”…
Nem abból semmi sem.
Nem jött senki, nem ment senki, ritkultak a telefonok.
Nagymama temetésén a legnagyobb fiú már nem volt jelen.
– Tudod lelkem, az egyetem, vizsgaidőszak s muszáj tanulni, s odakint nagyon nehéz s a jövő…
A jövő.
A jövő, mint felmentés.
S még csak haragudni sem lehet.
Csak földhöz vágni valamit…
Aztán így lett igény erre a szolgáltatásra.
Hogy azért legyen friss virág az ősök sírján, legalább Halottak Napján, de azért mégse kelljen hét-nyolcszáz kilométereket autózgatni…
Fizetünk egy élelmes vállalkozónak azért, hogy legyen virág az őseink sírján.
Hogy azért elsőre még úgy tessék, fontos nekünk a múltunk.
Lehet, hogy megérdemeljük, ami történni készül mivelünk?
Vagy hazajárunk eztán mégis, virágot hozni Őnekik…
* * *
„Az ELITE kávéscsomagban megnyertem egy ház felét, a jobb felét. Keresem azt, akinek megvan a ház bal fele.”
Hirdetés a kolozsvári Krónikában…
Hej, Uram, kifut a Haza a lábunk alól, mi pedig kávéscsomagokban kotorászva keresgéljük házaink jobb és bal felét!…
* * *
„Eladó hat darab piros műbőr bevonatú konyhaszék, lengyel villanybojlerhez ellenállás és egy hatvanszor ötvenes Madonna-kép aranyozott keretben.”
Hirdetés a Heti Hirdetőben, Székelyföld legnagyobb hirdetési újságjában…
Hát, kétségtelen tény: vannak dolgok, ügyek, eszmék, nekibuzdulások, törekvések, szándékok, akaratok, pusztító szenvedélyek, forradalmak, harcok és csaták, vértanúságok és máglyahalálok, nagy elbukások és megdicsőülések, világmegváltások, s vannak még végzetes világpusztulások is, amelyek mindjárt a első pillanatban rokonszenvesek.
Hat darab piros műbőr bevonatú konyhaszékkel már neki lehet vágni az életnek.
A legmostohább, fogatlan, vén sorsnak is.
Ha van ellenállásod a villanybojleredhez, nem vesznek rajtad erőt a pokol kapui sem. Feltéve persze, hogy az ellenállásod s a bojlered is lengyel – csak erre ügyelj, fiam, különben szart se ér az egész!
S egy hatvanszor ötvenes Madonnával bízvást tiéd a világ…
Aranyozott képkerettel pedig az élet egy játszi virány…
* * *
„NONSTOP kegyeleti szolgálat import koporsó akciója! Kettőt fizet, hármat kap!”
Hirdetés a Marosvásárhelyi Népújságban…
A családirtók végre fellélegezhetnek. Mégiscsak túlzott kiadás egy asszonyt és két gyereket egyszerre eltemetni. Ám mától fogva vagy egy asszony, vagy valamelyik gyermek koporsójának ára megspórolható…
„Udvarhelyi székely s küküllői szász vérből származom. A két család még Erdély jegyében egyesült: az egyik ágon előforduló királybíróság székely dísz volt, a másik ág irodalmár papjai és patikusai lokális szász emlékeket gyűjtögettek. (…) Csakhogy ez a vérségi-népi eszme nehezen fér össze azzal a történelmi-tradicionalista eszmével, amely a Szent Korona összes tagját, tehát a nemzetiségeket is magyarrá tette. A magyarság: szellemi képlet, történelmi állapot, emlék és magatartás s még csak az anyanyelvhez sincs kötve. (…) A millenniumi zipszer és szász család önként odaadta a fiát a magyar szellemnek – (szász nagyapámnak Vörösmarty Szép Ilonkáját kellett szavalnom) – … Magyar történelmi tudat főleg ott kell, ahol még Magyarország van, de már nincs magyar vagy csak volt. (…) Mert a magyar történelmi tudatnak kétféle az értelme: társadalmilag már csak a magyar paraszt- és munkásdemokrácia kerékkötője, de szellemileg tovább is szövet a nemzetiségek között. Ebben az értelemben még van szerepe a felső Felvidéken és a Kárpátok koszorújában.”
És, barátaim, nincsen még hetven esztendeje, hogy Cs. Szabó László erről értekezett…